• Skip to content

lippo.fi

Main navigation

  • Etusivu
  • Pesäpallon historiasta
    • Pesäpallon historiaa
    • Pesäpallon historian tärkeimpiä merkkipaaluja
    • Pesäpallo lajina
  • Pesäpallojoukkueet ja pelaajien tehtävät
    • Superpesiksen ja Ykköspesiksen joukkueet
    • Pesäpallo on joukkuepeli
  • Pesäpallon rakenteesta ja säännöistä
    • Pesäpallo-ottelun alku
    • Pesäpallo-ottelun eteneminen ja päätös
    • Baseball-teemaiset videopelit

Pesäpallo-ottelun alku

Pesäpallo kätkee sisälleen lukuisan määrän erilaisia sääntöjä ja määräyksiä, mutta sen periaate on varsin helppo ymmärtää.

Pelin kulusta lyhyesti

Pelissä pelataan kahdella joukkueella, vuorotellen sisä- ja ulkovuorossa. Sisävuorossa olevan joukkueen pelaajat vuorottelevat lyöjinä tai juoksijoina. Lyöjän tehtävän on lyödä vastassa olevan joukkueen lukkarin syöttämä pallo. Lukkarin tehtävänä on syöttää pallo kohtisuoraan ylöspäin syöttölautasen yläpuolelle. Lyöjän osuessa palloon hän muuttuu automaattisesti juoksijaksi, ja hänen tavoitteenaan on kiertää kaikki pelin kolme pesää. Juoksuksi merkataan kokonainen kierros, jossa juoksija ehtii takaisin kotipesään ennen kuin hänet haavoitetaan tai poltetaan.

Vastakkaisen joukkueen tehtävänä on estää juoksujen syntyminen, kun taas oman joukkueen jäsenet auttavat juoksijaa etenemisessä. Vuoro vaihtuu, jos sisällä pelaava joukkue ei ole saanut tarpeeksi juoksuja oman vuoronsa aikana tai silloin, kun kolme sisäpelaajaa on poltettu.

Pelin alku

Ottelun alussa vuoronvalinta suoritetaan joukkueiden kapteenien välillä. Kyseessä on niin kutsuttu hutunkeitto, jota johtaa pelituomari.

Hutunkeitto tehdään seuraavasti: ennen ottelun alkua pelituomari kutsuu molempien joukkueiden kapteenit luokseen etukentälle. Kotijoukkuetta edustava kapteeni heittää mailan pelituomarille, joka nappaa sen itselleen. Pelituomarin peukalon ja etusormen on oltava mailan ohuemmalla puolella ja vähintään neljän käden leveyden päässä siitä. Ote tarkistetaan ennen hutunkeiton jatkumista ja mikäli se ei täytä edellä annettuja määräyksiä, kotijoukkueen kapteeni heittää mailan tuomarille uudestaan.

Tämän jälkeen kummankin joukkueen kapteenin tulee asettaa kätensä mailan varrelle siten, että pikkusormi koskettaa vastustajan peukaloa ja etusormea. Vierailevan joukkueen kapteeni aloittaa kierroksen. Jokaisen mailalle asetetun otteen on oltava samanlainen ja mikäli hutunkeitossa havaitaan vilppiä, vilpistä tuomitun kapteenin joukkue häviää. Hutunkeittoon ei saa virallisten sääntöjen mukaan myöskään osallistua kukaan muu kuin joukkueen kapteeni. Jos näin tapahtuu, joukkue häviää automaattisesti.

Se kapteeni, joka pystyy viimeisenä pitelemään mailaa, saa valita, aloittaako joukkue vuoronsa sisällä vai ulkona. Jaksopelejä pelattaessa toisen jakson aloittaa aina sisävuorolla se joukkue, joka aloitti ensimmäisen jakson ulkovuorolla. Hutunkeiton jälkeen molempien joukkueiden jäsenet asettuvat omille pelipaikoilleen ja pelituomari antaa pallon peliin. Ottelun katsotaan viralliseksi alkaneeksi siitä hetkestä lähtien, kun pelituomari viheltää pilliinsä.

Copyright © 2022 · Altitude Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

  • Etusivu
  • Pesäpallon historiasta
    ▼
    • Pesäpallon historiaa
    • Pesäpallon historian tärkeimpiä merkkipaaluja
    • Pesäpallo lajina
  • Pesäpallojoukkueet ja pelaajien tehtävät
    ▼
    • Superpesiksen ja Ykköspesiksen joukkueet
    • Pesäpallo on joukkuepeli
  • Pesäpallon rakenteesta ja säännöistä
    ▼
    • Pesäpallo-ottelun alku
    • Pesäpallo-ottelun eteneminen ja päätös
    • Baseball-teemaiset videopelit